De Geesteswetenschappen bestuderen de producten van de menselijke geest, zoals kunst, muziek, taal, literatuur, theater, en teksten in de breedste zin van het woord. De Geesteswetenschappen bestaan uit de vakgebieden taalkunde, literatuurwetenschap (of letterkunde), geschiedwetenschap, internationale betrekkingen, filosofie, kunstgeschiedenis, archeologie, musicologie, theaterwetenschap, religiestudies en media-/ communicatie- en informatiewetenschappen.

Deze wetenschapsgebieden creëren kennis over en inzicht in alle aspecten van wat het betekent om mens te zijn en geven daarmee richting en invulling aan duurzame oplossingen voor complexe vraagstukken. Het onderwijs in de Geesteswetenschappen stimuleert het kritisch denken en levert zo een onmisbare bijdrage aan een democratische, open samenleving.

Het Decanenoverleg Letteren en Geesteswetenschappen (DLG)

Het Decanenoverleg Letteren en Geesteswetenschappen (DLG) wordt gevormd door de decanen van de tien Nederlandse Geesteswetenschappelijke faculteiten. Het DLG buigt zich over politiek-bestuurlijke vraagstukken die sectorbreed spelen en bespreekt landelijke ontwikkelingen in de sector. Het DLG vergadert eens per zes weken.

Strategische sturing landelijke programma’s ter versterking van de Geesteswetenschappen

Het DLG geeft sturing aan een aantal landelijke programma’s gericht op de versterking van de geesteswetenschappen. Zie onder “Programma’s”.

Bestuur landelijke onderzoekscholen geesteswetenschappen

Ook vormt het DLG het bestuur van 15 landelijke onderzoekscholen op het gebied van de geesteswetenschappen. De landelijke onderzoekscholen bieden onderwijsaanbod aan voor promovendi en research master-studenten.

Maatschappelijke uitdagingen

Nederland – en de wereld – staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. Denk aan de transitie naar een klimaatneutrale samenleving, maar ook aan vraagstukken rond kansengelijkheid, persoonlijke ontwikkeling en volwaardige participatie. Tegelijkertijd veranderen technologische innovaties, zoals digitalisering en kunstmatige intelligentie, onze manier van leven en werken ingrijpend. Daarbij raken we aan fundamentele vragen over ethiek, levensstijl, menselijke waarden en ons mensbeeld.

Juist hier maken de Geesteswetenschappen het verschil. Ze helpen ons betekenis te geven aan verandering, perspectieven te begrijpen en richting te geven.

Een duurzame toekomst waarin de mens centraal staat

Eén ding is nu al duidelijk: wie werkelijk wil bouwen aan een duurzame samenleving, kan niet om de mens heen. Juist daar ligt de unieke kracht van de geesteswetenschappen. Zij maken zichtbaar hoe tradities kunnen veranderen, hoe we onze leefwereld begrijpen en hoe we kritisch kunnen reflecteren op wat een goed leven is – vandaag én morgen.

In het landelijk Decanenoverleg Letteren en Geesteswetenschappen (DLG) komen verscheidene decanen regelmatig samen om te werken aan landelijke afstemming en impact.

Decanenoverleg Letteren en Geesteswetenschappen (DLG)

Voorzitter

Prof. dr. Thomas Vaessens (Universiteit Utrecht)

Leden

Prof. dr. Marjolijn Antheunis (Tilburg University)

Prof. dr. Réne van Woudenberg (Vrije Universiteit)

Prof. dr. Paula Fikkert (Radboud Universiteit)

Prof. dr. Christine Neuhold (Universiteit Maastricht)

Prof. dr. Mark Rutgers (Universiteit Leiden)

Prof. dr. Martine van Selm (Erasmus Universiteit Rotterdam)

Prof. dr. Jan Don (Open Universiteit)

 Prof. dr. Marieke de Goede (Universiteit van Amsterdam)

Twee student-assessoren

Secretaris

bestuurssecretariaat.gw@uu.nl